På grunn av koronasituasjon har vi adgangskontroll på NAV- kontoret i Leirfjord. De som skal inn på kontoret vil bli stilt kontroll- spørsmål for å avdekke smitterisiko.

Vi oppfordrer brukere om å henvende seg på www.nav.no eller på tlf. 5555 3333.
Ved oppmøte på NAV Leirfjord er det en ringeklokke ved inngangsdøren merket med NAV. Denne kan brukes i åpningstiden mandag og torsdag kl. 10.00- 14.00. dersom dere har avtale eller har behov for nødhjelp/ krisehjelp.
Du kan søke om sosialhjelp digitalt i vår kommune. Det gjør at du kan søke hjemmefra hele døgnet på pc, mobil eller nettbrett. Digitalt søknadsskjema finner du her
For å søke sosialhjelp digitalt, må du logge seg inn på «Ditt NAV» på nav.no med BankID eller andre sikkerhetsløsninger som Buypass eller Comfides.
Trenger du hjelp til utfyllingen, kan du ringe NAV Kontaktsenter på 55 55 33 33 og få veiledning over telefon. Du kan også få hjelp på NAV-kontoret i åpningstiden. Hvis du av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å benytte deg av den digitale søknaden om sosialhjelp, kan fortsatt møte opp på NAV-kontoret eller bruke papirsøknad.
 
Mer informasjon
På menyen på nav.no under sosiale tjenester og økonomisk sosialhjelp finner du søknadsskjema og mer informasjon. Veiviser økonomisk sosialhjelp nav.no

 

NAV Leirfjord kommer her med en del gode råd til dem som får mindre inntekt som følge av permitteringer.

Noen har mye oppsparte midler tilgjengelig, noen litt og mange har lite eller ingenting. Tusenvis er permittert og andre i fare for å bli det. Hva kan man gjøre når man ikke har en økonomisk buffer?

Skatteberegning og feriepenger:
De første 20 dagene vil du få utbetalt full lønn, men deretter vil inntekten gå ned til ca. 62,4% av opprinnelig lønn (inntil 6G, sånn ca. 600.000). Gå derfor inn på skatteetaten sine sider og juster ned inntektsgrunnlaget ditt. Du vil da få en ny skatteberegning i form av endret prosent eller nytt tabellkort.
Du vil heller ikke opparbeide feriepenger av dagpengene, og derfor vil feriepengegrunnlaget bli lavere. Dette vil påvirke feriepengeutbetalingen i 2021. Ta høyde for dette ved planlegging av neste års ferie.

Boliglån:
Veldig mange banker velger nå å sette ned boliglånsrenten igjen. Men siden renten i utgangspunktet ikke er særlig høy vil ikke dette utgjøre mange 100-lappene i mnd. Men det utgjør i vært fall litt. Dersom det ikke har skjedd automatisk hos deg, kan du ta kontakt med banken med en forespørsel på dette. Dersom du sliter veldig med å få endene til å møtes kan du spørre om avdragsfrihet i en periode.

Dagpenger og prioriteringer:
Dagpengeutbetalingene foregår hver 14. dag (10 virkedager). Dette kan skape bekymringer for de faste kostnadene i husholdningen. Spør om betalingsutsettelse dersom det er trangt en periode. Prioriter regninger som er viktig for deg og din familie og vurdere å avslutt dyre abonnement som man kan klare seg uten i en periode. Trenger du netflix, HBO, alle fotballkanalene? Typiske regninger som er av litt størrelse som er viktig for husholdningen er strøm, barnehage, SFO, m.m. Det går an å ta kontakt med kreditor og få delt opp regningen i flere avdrag i en periode. Et viktig poeng med dette handler om å slippe å betale dyre purregebyr og inkassosalærer.

Studielån:
Har du studielån hos lånekassen så er det svært enkelt å søke om utsettelse på «din side» på lanekassen.no. Rentene vil fortsette og gå, men du slipper å betale hele regningen for en periode. Det anbefales dog å ikke spørre om betalingsutsettelse dersom det ikke er nødvendig.

Samle forbrukslån:
Har du forbrukslån som du sliter med å betale så går det an å ta kontakt med en bank med en forespørsel om å samle alle lån. Dette gjør det mer oversiktlig for deg. Det anbefales IKKE å ta opp kredittkortlån for å dekke ubetalte regninger. Det er fint å få inn en tredjepart å se på økonomien din. Kanskje han/hun har løsninger som du ikke har tenkt på selv? Ta kontakt med kreditorene dine først, så slipper du å begynne i feil ende.

Forbruk:
Endre forbruksmønsteret ditt, sett opp et husholdningsbudsjett:
Det å være økonomisk bevisst i den usikre tiden vi er inne i er svært viktig. Dersom du har noen kroner til overs som du vanligvis ville brukt på andre ting, bør du sette av dette til sparing. For mange vil det allerede være for sent å spare seg opp en større buffer, men det kan være lurt å sette av penger som du vanligvis bruker i det daglige forbruket. Her er det garantert mye å spare. Sett opp et husholdningsbudsjett for deg og evt. din familie. Lag handlelister før du drar i butikken og sett av faste handledager, f.eks handling på mandager(hverdagshandel) og fredager(helgehandel). Dette kan være en fin start for å unngå småhandlinger hele uka, samtidig som du får en god rullering på kjøleskapet ditt og på den måten kaster mindre mat. SETT FORBRUKET DITT I KARANTENE! Trenger du nye eiendeler nå?

Forsikringer og strøm:
Gå gjennom forsikringene dine og sjekk om alt du har er nødvendig. Mange er faktisk dobbeltforsikret! Det kan faktisk hende at du betaler flere hundre kroner unødvendig hver måned. Det skader heller ikke å sjekke ulike forsikringsselskap for prissammenligning. Dette gjelder også strømleverandøren din.

Er du i tvil om hva du skal gjøre kan du kontakte NAV Leirfjord på telefon: 45395145 eller 41275781.

Generelt sett vil vi avslutte med at man kommer langt med sunn fornuft og det skader ikke å ta med gode økonomiske vaner når hverdagen er tilbake igjen. Lykke til!

(Inspirasjon hentet fra sak i VG+, Hilde Kristine Misje og Per Harald Aronsen)

 

NAV-kontoret kan hjelpe deg med følgende kommunale tjenester:

  • Bostøtte. Vi tar i mot søknader og veileder deg. Du kan også finne mer informasjon og søke om bostøtte på Husbankens hjemmesider.

  • Økonomisk sosialhjelp. Du kan lese mer her.

  • Gjeldsrådgivning

  • Formidling av midlertidig bolig

For å finne mer informasjon om hvilke tjenester du kan få, kan du lese her

 

Kontaktinformasjon:

Telefon: 55553333

Nav.no har åpent hele døgnet.

NAV Leirfjord er lokalisert i 1. etasje på kommunehuset.

Åpningstid ved kontoret er kl. 10:00-14:00 mandag og torsdag.

 

Flyktningetjenesten har ansvar for bosetting og integrering av flyktninger.

Kontaktinformasjon:

Telefon 97431660

Heidi Bonsaksen

Brith Karin Lund